کاريکاتورهای بحث برانگيز دانمارکی، حال در آلمان
بحث در مورد آزادی بیان و آزاداندیشی بحث جدیدی نیست. تعرض به بیان آزاد و به سلاخی کشاندن آزاد اندیشان در ایران قبل و بعد از انقلاب هم موضوع جدیدی نیست. سازش، کوتاه آمدن، عقب نشينی ،سکوت و تعرض به آزادی بيان به عنوان پاسخ تقريبا" هميشگی دولتمردان کشورهای غربی به اصطلاح متمدن در جواب فتاوای صادره از طرف برخاستگان ازگورستان تاريخ هم تازگی ندارد. امروز مطلب جالبی از سایت "واحد مرکزی خبر" جمهوری اسلامی خوندم ، که بسی تامل برانگيز بود. آلمانی که بلافاصله بعد از انقلاب تسليم محض جمهوری اسلامی می شود، و پخش برنامه طنز ۱۳ دقيقه ای "روودی کارول" در مورد خمينی را ممنوع می کند و دولت هلند هم به کمکش می آمده و مجوز پخش برنامه را در هلند لغو می کند. حالا چه شده که دولتمردانش از همه روزنامه های اروپایی درخواست انتشلر کاريکاتورهای دانمارکی را دارند. باید با نگاهی تیزتر به قضیه پرداخت.

متن خبر:

"فگانگ شوبله، وزير کشور آلمان امروز در گفتگو با مجله آلمانی دي سايت گفت اکنون همه روزنامه هاي اروپايي بايد اين کاريکاتورها را با اين توضيح منتشر کنند: ما انتشار آنها (کاريکاتورها) را رقت انگيز مي دانيم اما منطقي هم نيست که در واکنش به اعمال آزادي بیان و مطبوعات به خشونت متوسل شد."

گفتني است هفده روزنامه دانمارکي در اواسط ماه فوريه در دفاع از آزادی بیان، اين کاريکاتور ها منتشر کردند. اين اقدام براي همبستگي با طراح آن که هدف يک عمليات تروریستی نافرجام قرار گرفته بود، منتشر شد . وزير کشور آلمان از اين تصميم روزنامه هاي دانمارک قدرداني کرد و گفت اين اقدام نشان داد که آنها اجازه نمي دهند دچار دو دستگي شوند.


برای اطلاعات بیشتر در مورد ماجرای 'روودی کارول' هم ويديو زير را نگاه کنيد البته از اونجایی که زمانش طولانی می تونید از دقیقه۲۰ به بعد رو ببينيد:

Labels: